Soalan 3: Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa II
LATIHAN PENGUKUHAN TATABAHASA 2018
(a) Tulis satu ayat bagi setiap perkataan di bawah supaya jelas menunjukkan bahawa anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambahkan imbuhan atau menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau nama khas.
(i) cakar
Kucing itu mempumyai cakar yang sangat tajam.
(ii) mencakar
Kucing itu mencakar sofa ibu sehingga koyak.
(iii) bercakaran
Dua orang kanak-kanak sedang bercakaran di taman itu.
(iv) bunyi
Bunyi telefon bimbit ayah memecahkan suasana sunyi.
(v) berbunyi
" Huruf ba berbunyi begini ", kata Ustaz Ahmad kepada Abu.
(vi) sebunyi
" Surat ini sebunyi dengan surat yang sudah kita terima ".
(b) Tulis semula perbualan di bawah dalam bentuk karangan biasa dengan menggunakan cakap pindah.
Siti menanyakan kepada Faiz tentang punca dia tidak menghadiri latihan zapin pada hari semalam Faiz menyatakan bahawa dia terjatuh di tangga semalam. Selanjutnya, Siti menanyakan Faiz tentang sebab dia terjatuh di tangga. Faiz menyatakan bahawa dia tidak menyedari bahawa ada satu anak tangga lagi sewaktu dia menuruni tangga di rumah datuknya. Siti menyarankan kepada Faiz supaya dia pergi berurut dengan tukang urut untuk membetulkan urat sarafnya. Faiz bersetuju dan menjelaskan bahawa dia akan pergi berurut di kampung sebelah pada waktu petang nanti.
(c) Dalam setiap ayat di bawah, terdapat satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan dari segi imbuhan. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan dari segi imbuhan. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.
(i) Kemahiran berfikir secara kreatif dapat ditakrifkan sebagai keupayaan minda dan pemikiran seseorang untuk meneroka pelbagai ilmu.
(ii) Usia remaja merupakan antara waktu terbaik untuk membentuk kemahiran berkomunikasi secara interpersonal.
(iii) Syarikat tersebut telah menghasilkan sos cili yang amat sedap dimakan bersama dengan udang goreng dan keropok lekor.
(d) Dalam petikan di bawah, terdapat tiga kesalahan penggunaan kata atau istilah dan tiga kesalahan tatabahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada tiga kesalahan istilah dan tiga kesalahan tatabahasa. Anda juga tidak perlu menyalin ayat itu semula.
i) sangat penting sekali = sangat penting
ii) kekotoran = keracunan
iii) peralatan-peralatan = peralatan
iv) berkuantiti = berkualiti
v) bukan = tidak
vi) habis = luput
(e) Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian kemukakan tiga peribahasa yang bersesuaian dalam petikan tersebut.
i) orang lain makan nangka, orang lain yang terkenan getahnya
ii) sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah jua
iii) sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna
(a) Tulis satu ayat bagi setiap perkataan di bawah supaya jelas menunjukkan bahawa anda faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambahkan imbuhan atau menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau nama khas.
(i) cakar
Kucing itu mempumyai cakar yang sangat tajam.
(ii) mencakar
Kucing itu mencakar sofa ibu sehingga koyak.
(iii) bercakaran
Dua orang kanak-kanak sedang bercakaran di taman itu.
(iv) bunyi
Bunyi telefon bimbit ayah memecahkan suasana sunyi.
(v) berbunyi
" Huruf ba berbunyi begini ", kata Ustaz Ahmad kepada Abu.
(vi) sebunyi
" Surat ini sebunyi dengan surat yang sudah kita terima ".
(b) Tulis semula perbualan di bawah dalam bentuk karangan biasa dengan menggunakan cakap pindah.
Siti menanyakan kepada Faiz tentang punca dia tidak menghadiri latihan zapin pada hari semalam Faiz menyatakan bahawa dia terjatuh di tangga semalam. Selanjutnya, Siti menanyakan Faiz tentang sebab dia terjatuh di tangga. Faiz menyatakan bahawa dia tidak menyedari bahawa ada satu anak tangga lagi sewaktu dia menuruni tangga di rumah datuknya. Siti menyarankan kepada Faiz supaya dia pergi berurut dengan tukang urut untuk membetulkan urat sarafnya. Faiz bersetuju dan menjelaskan bahawa dia akan pergi berurut di kampung sebelah pada waktu petang nanti.
(c) Dalam setiap ayat di bawah, terdapat satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan dari segi imbuhan. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan dari segi imbuhan. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.
(i) Kemahiran berfikir secara kreatif dapat ditakrifkan sebagai keupayaan minda dan pemikiran seseorang untuk meneroka pelbagai ilmu.
(ii) Usia remaja merupakan antara waktu terbaik untuk membentuk kemahiran berkomunikasi secara interpersonal.
(iii) Syarikat tersebut telah menghasilkan sos cili yang amat sedap dimakan bersama dengan udang goreng dan keropok lekor.
(d) Dalam petikan di bawah, terdapat tiga kesalahan penggunaan kata atau istilah dan tiga kesalahan tatabahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada tiga kesalahan istilah dan tiga kesalahan tatabahasa. Anda juga tidak perlu menyalin ayat itu semula.
i) sangat penting sekali = sangat penting
ii) kekotoran = keracunan
iii) peralatan-peralatan = peralatan
iv) berkuantiti = berkualiti
v) bukan = tidak
vi) habis = luput
(e) Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian kemukakan tiga peribahasa yang bersesuaian dalam petikan tersebut.
i) orang lain makan nangka, orang lain yang terkenan getahnya
ii) sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah jua
iii) sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna
Comments
Post a Comment